Wat doe je op een regenachtige dag in Changzhou? - Reisverslag uit Changzhou, China van Yulin, Rama, Dennis, Martine Blokker - WaarBenJij.nu Wat doe je op een regenachtige dag in Changzhou? - Reisverslag uit Changzhou, China van Yulin, Rama, Dennis, Martine Blokker - WaarBenJij.nu

Wat doe je op een regenachtige dag in Changzhou?

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Yulin, Rama, Dennis, Martine

02 Mei 2015 | China, Changzhou

De weersvoorspelling kwam uit, toen we het gordijn vanochtend open deden, regende het al. Rama en Yulin konden maar moeilijk op gang komen; ja dat krijg je als je 's avonds nog fit bent en niet kunt slapen, duidelijk nog niet gewend aan de zes uur tijdsverschil.

We hadden gisteravond een leuk koffie tentje ontdekt, dus daar na het ontbijt even heerlijke koffie gedronken. Intussen plensde het van de regen dus net als alle Chinezen de shoppingmall in. Je wordt overweldigd door de luxe, veel ook ontzettend kitsch. Het wemelde er van de mensen want dit is een echt tijdsverdrijf hier en wij deden even mee, leuk vooral om mensen te kijken en te zien hoe Chinese kinderen hier als prinsjes en prinsesjes worden aangekleed. Yulin en Rama hadden al snel een gamehal ontdekt waar natuurlijk het e.e.a. moest worden uitgeprobeerd.
Intussen had Dennis een wel heel bijzonder restaurant ontdekt, het heet 'Modern Toilet'. De stoelen in het restaurant zijn wc potten, het servies zijn toiletpotten en wasbakken en de lampen zijn wc ontstoppers. De kinderen vonden het hilarisch om daar te eten, curry uit een wc pot en noodles uit een wasbak! Aan de wand hingen verlichte urinoirs. Toen we zelf naar het toilet moesten werden we nar het openbare toilet in de shoppingmall verwezen, dus ze hadden zelf geen toilet!

Na het eten zijn Yulin en Martine nog even door een paar oude straatjes gelopen waar allemaal winkeltjes zijn die speciale kammen verkopen, Changzhou staat hier bekend om.
Op de terugweg nog even in een soort verlicht wagentje gezeten dat op elektriciteit werkt en heen en weer wiebelt. Yulin zou er het liefst elke dag in willen!

Intussen weten we dat Yulin haar verhaal gister op de lokale tv is geweest (Changzhou heeft 3,5 miljoen inwoners), wij hebben het helaas niet gezien. Via Jossie weten we dat het ook op meerdere nieuwssites staat vermeld. Trouwens, wel heel toevallig dat Yulin deze week niet alleen in het nieuws is geweest in haar geboortestad, maar ook in Zeewolde (zie foto's!).

Morgen onze laatste dag hier. Om 16.00 vertrekken we met de bullettrein naar Nanjing, de hoofdstad van deze provincie waar we Yulin bijna 9 jaar geleden voor het eerst in onze armen sloten. Het voelt raar om hier weg te gaan, maar we weten dat het tehuis, het politiebureau en het lokale tv station alles aan Jossie door zullen geven mocht er nieuws zijn. We wachten geduldig af, voor nu kunnen we niets anders doen.

Elke avond volgen we het nieuws op o.a. CNN en zien de vreselijke beelden van Nepal. De gebieden waar wij geweest zijn met prachtige eeuwenoude gebouwen zijn zwaar verwoest. Het cultuurgoed waar de Nepalezen zo trots op zijn en wat ook een deel van hun inkomen is, een groot deel is er niet meer. Het blijft heel dubbel; de vreugde om wat we hier meemaken in China en het verdriet dat we voelen over wat er in Nepal gebeurt.

• 02 Mei 2015 - 14:20

Heike:

Leuk on die updates te lezen! Alles heeeeel herkenbaar! Vaak kom je zo omgeplant dingen tegen omdat gewoon alles zo anders is....ik duim voor een positiv bericht, verder goede reis!!!

• 02 Mei 2015 - 14:24

Heike:

...Ik hoorde dat het niet zo makkelijk was een taxi te krijgen in nanjing als je naar de toeristische plekken gaat - ik weet niet of dat klopt maar ik zou in het hotel even navragen of dat klopt en misschien een chauffeur huren of zo iets....

• 02 Mei 2015 - 15:10

Anita :

Wat hebben jullie al veel meegemaakt en gezien. Wie had nou verwacht dat jullie op tv zouden komen en in de krant gingen belanden ;) wat een verhaal

• 02 Mei 2015 - 18:00

Dennis, Bianca En Yilan :

Echt super leuk om jullie zo te volgen!
    Liefs van ons

• 02 Mei 2015 - 19:11

Levi:

Hallo (hier een berichtje van Levi)

Leuk dat jullie toch nog een leuke dag hebben gemaakt terwijl het regende. Wat maken jullie veel mee. En Yulin nu ben je ook nog op tv geweest...wat stoer, jammer dat jullie het niet zelf gezien hebben....
    En echt grappig van die wc's. Was het hele restaurant zo?
    En in dat lichtgevende wagentje zou ik ook wel in willen zitten, Kon je daar gewoon mee over straat rijden?
    Hopelijk gaan jullie nog meer grappige en leuke dingen zien.

Groetjes Levi

• 03 Mei 2015 - 15:41

Dorette:

Lieve allevier,
    Wat een geweldig verslag, de hele week al, van jullie belevenissen in China. Ik heb het elke dag met heel veel aandacht en plezier - en of en toe ook vol emotie - zitten lezen. Wifi werkte in de Turkse hotels niet optimaal, vandaar dat ik nu pas kan reageren. Wat leuk dat Yulin zowel in China als in Zeewolde de pers heeft gehaald.
    Ik leef met jullie mee daar in China. Op een heel andere manier, maar zeker niet minder intens, leef ik mee met de mensen in Nepal. Het komt mede dankzij jullie en in het bijzonder door Rama, dat ik daar een extra band mee voel.
    Heel veel plezier - ik verheug me alweer op de volgende verslagen.
    Veel liefs van Doortje

• 04 Mei 2015 - 10:15

Annette Van Erdelen:

Nou jongens wat een belevenissen !

Bijna te veel om te bevatten allemaal....

Het contrast is ook zo maf : al die emotionele avonturen en dan een wc restaurant (rare jongens, die chinezen)

Liefs van Hendrik-Jan, Antonie en Annnette